It’s all about the money…

Geld is altijd zo’n “ding”. Je praat er niet over met iedereen. Sommigen doen graag uit de hoogte over de dure dingen die ze kopen of hoeveel geld zij hebben. Anderen vertellen juist luid en duidelijk hoe arm zij zijn. Laatst luisterde ik een podcastshow van de MFCEO project – tijdens mijn nieuwe winter morning routine – waarin werd uitgelegd dat arm zijn een mindset is. Weinig geld hebben kan wellicht een feit zijn, maar arm ben je tussen de oren.

Daar ben ik het absoluut mee eens. 

Ook ik wens wel eens dat ik meer geld heb. Voor veel te dure pumps, maandelijkse stedentrips, motorrijbewijs in één maand halen, dat soort dingen… Maar geld kan je plannen! Vandaag vertel ik je hoe.

HOW TO

Geld plannen voor een heel jaar

Je kan sparen tot je een ons weegt. Maar er zal altijd iets om de hoek komen waardoor je in eens hoge kosten op je bordje voorgeschoteld krijgt. Dit weet ik. Dit weet jij. Iets om rekening mee te houden. Sparen is daarom niet eens zo heel gunstig… Want je hardgespaarde centjes kunnen zomaar opgaan aan iets waar je het niet voor hebt gespaard. Doodzonde als je het aan mij vraagt.

Daarom ben ik een voorstander van het plannen van mijn geld. 

Rekening houdend met onvoorziene kosten, vaste lasten, de dingen die mijn hartje sneller laten kloppen (want trsja, niet alles wat leuk is, is gratis), dromen en een blik op de toekomst. Dit zijn de punten die ik meeneem tijdens het plannen van mijn geld. Op de volgende manier:

  1. Maak inzichtelijk hoeveel geld er per maand binnenkomt. Wanneer je in loondienst bent met een vast bedrag per maand (oftewel… loon #duh) weet je precies wat er binnen komt. Heb je wisselende diensten/uren of werk je oproepbasis? Ga van het gemiddelde uit van vorig jaar en neem dat als je uitgangspunt. Je kan namelijk alleen uitgeven wat er binnen komt. Dit geldt ook voor ondernemers.Schrijf op: inkomend €xxxx,- 
  2. Wat zijn de grote plannen van het jaar? Onder grote plannen valt een verre/lange reis, huis kopen, (motor)rijbewijs halen. Je snapt mijn punt. Grote bedragen die je niet zo 1, 2, 3 uitgeeft. Kan je dat wel? Good for you!Schrijf op: uitgaven groot 2018: €xxxx,-
  3. Wat zijn de minder grote plannen maar desalniettemin even belangrijke plannen van het jaar? Wat je absoluut niet wilt missen. Voor mij is dat het festivalseizoen, concerten, shoppen of de andere leuke dingen die ik gepland heb staan met vriendlief, familie en vrienden.Schrijf op: uitgaven niet-willen-missen 2018: €xxxx,-
  4. Je hebt nu een aantal bedragen staan. Verdeel deze over de maanden. Wanneer je bijvoorbeeld een vriendinnenweekend hebt gepland in september, kan je daar naar toe plannen qua geld. Bijvoorbeeld: van maart tot en met augustus zet ik elke maand €25,- apart voor het virendinnenweekend in september. Doe dit per grote en niet-willen-missen uitgaven voor 2018. Wees hier realistisch in. Er zullen duurdere en goedkopere maanden tussen zitten. Houd hier ook rekening mee.Schrijf op: maart totaal uit te geven: €xxx,-, april totaal uit te geven: €xxx,-, etc.
  5. Je weet nu hoeveel geld je moet plannen om je grootste plannen en niet-willen-missen plannen te kunnen doen. Heel goed! Maar je bent er nog niet. In stap 1 heb je opgeschreven hoeveel geld er binnenkomt. Haal hier per maand vanaf welke vaste lasten je hebt. Wees hier eerlijk in naar jezelf. Opschrijven dat je €30,- per week uitgeeft aan boodschappen terwijl jij donders goed weet dat het €50,- per week is… Niet doen. Zo ga je niet je plannen behalen!Schrijf op: vaste lasten per maand: €xxx,- (en neem hierin al je vaste lasten mee!)
  6. We hebben het al even gehad met onvoorziene kosten. Ook deze neem je mee in je planning. Zo heb je altijd een buffer voor een lekkende wasmachine of dure tandartsbehandeling. Dit kan je meenemen door  je inkomend bedrag – vaste lasten – plannen = onvoorziene uitgaven. Het bedrag dat je overhoudt zet je apart. Mocht dan een plan duurder uitvallen dan gedacht, dan kan je het alsnog uitvoeren.Als het goed is heb je nu een totaaloverzicht: inkomend, uitgaand (grootste plannen, niet-willen-missen-plannen, vaste lasten, onvoorzien). Deze volgorde is bewust zodat je inziet hoeveel geld je eigenlijk nodig hebt. Dit motiveert om te besparen op vaste lasten. Alle kleine beetjes helpen ten slotte.

Misschien heb je bovenstaande stappen met pen en papier uitgevoerd of op je laptop ingetikt in Excel. Heel intellectual badass van je. Maar we gaan nog een stapje verder. Want plannen werken pas als je er actie aankoppelt. Ik heb daarom de volgende tips voor je!

Nu nog uitvoeren…

Tip 1!

Maak in je bankierenapp (zelf zit ik bij de Rabobank, via hun app kan je heel makkelijk een nieuwe spaarrekening openen) een nieuwe spaarrekening aan. Vaak kost dit niets en je kan deze een naam meegeven. Zo heb ik in mijn bankierenapp van de Rabobank een ‘lopende betaalrekening’, een ‘vaste lasten / leuke dingen’ een ‘motorrijbewijs’ rekening. De laatste twee rekeningen zijn spaarrekeningen. Zodra ik mijn loon binnen heb, verdeel ik het geld over deze drie rekeningen. Zo houd ik het direct inzichtelijk hoeveel geld ik nog voor welke plannen ik heb.

Tip 2!

Stel automatische overschrijvingen in. 

Dit doet wellicht eventjes pijn, omdat je geld ziet verdwijnen zonder dat je er iets leuks voor hebt geshopt. Maar je hebt doelen, weet je nog? Je wilt bepaalde plannen uitvoeren en hate to break it to you baby, life ain’t free. Die reis naar Miami gaat niet zichzelf betalen, de motor komt ook niet zomaar de stoep op rijden en al helemaal niet als ik het officiele documentje niet binnen heb.

Door je centen automatisch over de bijbehorende rekeningen te verdelen, maak je er een gewoonte van en over gewoontes hoef je niet na te denken. Gedachten als “oh volgende maand spaar ik wel het dubbele…” hoef je niet meer te hebben!

Jij weet ook net zo goed als ik dat je dat niet kan, het dubbele sparen 😉 Maak het jezelf daarom niet te moeilijk!

Tip 3!

Houd je uitgaven bij. Zoals je weet ben ik MEGA fan van de app Wunderlist. Hierin houd ik bij welke uitgaven ik heb gedaan. Ook dit verdeel ik weer onder in vaste lasten, leuke dingen / overigen, boodschappen. Eerder “dacht” ik altijd dat ik zo’n 150 euro kwijt was aan boodschappen. Maar door dit bij te houden, zag ik al heel snel dat het toch iets meer is…

Tip 4!

Zoek informatie op. Je kan het zo gek niet bedenken of je hebt meerdere websites en/of YouTube-kanalen met ellendig veel informatie. Zelf ben ik fan van The Happy Financial en The Financial Diet. Vind iets wat bij jou past en waar jij inspiratie uithaalt!

Succes!