GOEDEMORGEN! 

Wakker? 

Ik mag het toch hopen als je al zover bent om mijn blog te bezoeken. Ik ben namelijk een ontzettende voorstander van een morning routine. In de zomer geniet ik van ochtendwandelingen, met John Mayer in mijn oren (serieus, ik krijg geen genoeg van die man) om na de wandeling aan mijn dag te beginnen. Heerlijk fris en fruitig.

Maar eerlijk is eerlijk. Ik haat kou. Ik ga dus echt niet vrijwillig met deze temperaturen naar buiten om mijn ochtendwandeling te voltooien. Zelfs John Mayer krijgt mij niet zover.

Daarom heb ik in de winter een andere morning routine. Zo heb ik toch in de ochtend even dat momentje voor mijzelf. Jep, ik moet er nog steeds de wekker voor zetten. Maar dat is het elke ochtend weer waard!

Mijn winter morning routine

Mijn winter morning routine is afgestemd op mijn persoonlijke voorkeuren. Wat ik prettig vind, waar ik mij goed bij voel, voor nu. Dat hoeft niet te betekenen dat het de beste methode is. Maar! Wie weet haal je er wel inspiratie uit.

Here we go! 

Om 6 uur opstaan

Mijn wekker gaat om 6 uur ’s ochtends. Mijn telefoon ligt in de woonkamer, dus ik MOET wel mijn bed uit om de wekker uit te zetten, anders is het voor vriendlief ook zo zielig…

Vervolgens ga ik naar de wc. Gaap, gaap, gaap. Even wakker worden. De avond van te voren leg ik mijn telefoon weg rond een uur of 9. Tijdens mijn minuutje op de wc controleer ik of ik nog iets heb gemist. Raad eens? Eigenlijk nooit! Geen dringende telefoontjes, appjes of andere meldingen.

Elke ochtend wegen

Vervolgens ga ik naar de werkkamer waar de weegschaal is. Ik trek mijn sloffen, pyjamabroek en trui uit en stap op de weegschaal. Jep, dit doe ik elke ochtend. Vervolgens typ ik mijn gewicht in een Excel spreadsheet, die het gemiddelde per week uitrekent.

Waarom?

Omdat een gemiddeld gewicht veel meer zegt over je progressie dan alleen op maandagochtend bijvoorbeeld wegen. Dit heb ik geleerd tijdens de Bikini Boss Challenge. Zo had ik vorige week een etentje (all you can eat met sushi- en grill-gerechtjes YUMMM) op vrijdagavond, dus woog ik zaterdagochtend 1,5 kg meer. Zondagochtend woog ik weer een halve kg minder. Dat betekent niet dat ik een halve kg ben afgevallen. Maar dat mijn gewicht fluctueert op basis van mijn voeding. Door per week naar het gemiddelde te kijken krijg je dus een veel realistischer beeld van je gewicht.

Tijd voor mijzelf met yoga

Vervolgens doe ik aan yoga. Ik trek mijn pyjamabroek en trui weer aan 😉 rol mijn mat uit en start deze video.  Het kanaal heet en is van Sarah Beth Yoga. Aanrader! Ik kies bewust voor dezelfde video om het zo laagdrempelig mogelijk voor mijzelf te maken. Absolute tip: als je een morning routine wil creëren, maak het dan zo makkelijk mogelijk voor jezelf.

Daarnaast, door elke ochtend dezelfde yoga-oefeningen uit te voeren, kan ik progressie boeken. Het gaat steeds een beetje beter waardoor ik er (bijna) elke ochtend zin in heb!

Dankzij de yoga challenge kwam ik er achter dat ik yoga veel toegevoegde waarde brengt aan mijn dag. Door de kleine 15 minuten in de ochtend, geniet ik er volop van! Op andere momenten van de dag doe ik ook een yoga-les via YouTube, waar ik op dat moment zin in heb. Geen verplichtingen, maar vooral lekker doen waar ik zin in heb.

Journaling

Samen met Femke van Femmevalerie heb ik een blogpost geschreven over journaling. Tijdens mijn lifecoachsessies met Lanne van YourNewToday kwam ik er achter dat schrijven – en dan eigenlijk daadwerkelijk van mij afschrijven – mij rust geeft. Ik schrijf per dag op wat mijn intenties zijn van de dag, wat mijn to do’s zijn en wat mijn innerstance is. Vervolgens kijk ik ’s avonds in hoeverre het is gelukt en waar ik dankbaar voor ben die dag.

Zweverig?

Maybe, ja.

Maar het werkt. Ik heb hierdoor focus op mijn dag, direct al in de ochtend gerealiseerd. Tijdens het tutten en mijn ontbijt luister ik naar een podcast. Oprah SuperSoul Sunday en MFCEO project zijn momenteel favoriet!

In de avond kijk ik terug op de dag, om kleine succesjes in te zien en de dag af te sluiten met dankbaarheid. Om uiteindelijk mijn telefoon weg te leggen. Zo is de cirkel weer rond!

Wat is jouw winter morning routine?