Nooit meer cheatdays of cheatmeals…

Soms worstel ik er mee om gewoon lekker te eten zonder al te veel na te denken over de macro’s. Soms worstel ik er juist helemaal niet mee. Dan vreet ik alles wat los en vast zit. “Ik zie het wel” denk ik dan. Maar sinds de bikini fitness begeleiding denk ik daar heel anders over.

Ik wil namelijk mijn macro’s halen. And hitting them hard. Laffe resultaten zoals 16% bodyfat maar geen gespierde armen? Nee, bedankt. Ik ben daar klaar mee. Daarom was ik ook zo blij toen ik de begeleiding had gewonnen van bikinifitness.nl. Tijd om echte resultaten te behalen zoals bikini fitness atleten dat doen. Met dat gezegd te hebben: ik heb nog steeds niet de drang (alleen hele kleine kriebels) om het podium op te kruipen.

Maar ik wil dus wel mijn doelen behalen. And – again – hitting them hard. Leren om te genieten van het leven zonder daarbij mijn lichaam te verwaarlozen (oftewel het woord dat ik onderhand kan uitkotsen: balans) is het doel achter het doel. Heel belangrijk om een doel achter een doel te hebben! Dan weet je namelijk waar je echt voor doet. Het doel vóór het doel is om een lichaam te hebben dat daarbij past. Een gezond maar vooral fit lichaam dat mijn harde werk in de sportschool én in de keuken toont. Een lijf waarin ik mij lekker voel, omdat ik trots kan zijn op mijzelf.

Maar ik wil ook lekker wijntjes slurpen, een toastje achterin mijn mik douwen, een pizza naar binnen schuiven, vervolgens rollend naar de keuken voor een bak Ben & Jerry’s. Maar ik wil ook een strak lijf.

HA! Lastig hé? 

Nou… Wat als ik je vertel dat dat eigenlijk helemaal niet zo lastig hoeft te zijn?

Op de volgende manier… 

Vergeet cheatmeals of cheatdays. Deze maaltijden en/of -dagen zorgen er alleen maar voor dat jij je cravings in leven houdt. Het gevoel dat je iets mag omdat het weekend is/hebt verdiend/omdat je zielig bent/vul maar in, wordt versterkt op het moment dat jij er aan toegeeft. Zo krijg je misschien een scheve relatie met voedsel, maar wat nog erger zou zijn, een scheve relatie met jezelf. Cheatmeals of cheatdays kunnen je helpen om sane te blijven, maar als je dat nodig hebt om sane te blijven, moet je het dan niet helemaal anders gaan aanpakken? Vind ik dan… Maar dat is weer een ander verhaal.

Anyways… Nooit meer cheatmeals of cheatdays! Want waarom zou jij jezelf iets lekkers ontzeggen, als je het ook gewoon mag hebben? Op de volgende manier heb ik een pizza behandeld alsof het gewoon in mijn schema stond. En het mooiste? Het stond ook gewoon in mijn schema! Met drie simpele stappen:

  • 1. Bedenk van te voren wat je die dag wilt eten
  • 2. Gebruik MyFitnessPal of Fatsecret om je maaltijden in te voeren
  • 3. Laat het idee van cheaten los!

Door het idee van cheaten los te laten, maak je de maaltijd veel minder belangrijk en juist gewoon lekker. Je tilt er niet zo zwaar aan, je maakt het niet tijdelijk en je krijgt er geen schuldgevoel van.

Door je gewenste maaltijden in te vullen in soortgelijke app, weet je wat je binnen krijgt. Ja, dat kan betekenen dat je niet die bak Ben & Jerry’s naar binnen kunt lepelen. Maar je hebt toch ook niet voor niets doelen?

Afgelopen weekend heb ik dit voor het eerst gedaan en het voelde goed! Zo at ik toch die pizza, bleef ik binnen mijn macro’s en hield ik mijn focus op mijn doelen. Het kost wat meer tijd en planning, maar dan heb ik toch best of both worlds. En dat is het doel achter het doel!