Tot zover: drie weken begeleiding van Bikinifitness.nl

En het waren een paar pittige weken… Zo begon bij vriendlief de stress toe te slaan om het afstuderen. Vanwege familie omstandigheden had ik niet altijd mijn koppie erbij. Oma zal namelijk overlijden. Oma is heel waardig en vredig overleden. Ondanks de speciale momenten die we nog mochten hebben… Makkelijk is dat nooit. Daarnaast zit ik nog steeds niet helemaal lekker in mijn vel. Dus ja. Het waren een aantal pittige weken.

De kennis die ik op doe is onvoorstelbaar…

En toch lijkt het al alsof ik deze Bikinifitness.nl begeleiding heel lang heb. De kennis die ik op doe is onvoorstelbaar. Over mijzelf, over de manier van eten, over de manier van trainen. Zelfs de onderwerpen rust en mindset komen aan bod, wat ik goed kan gebruiken op het moment. Het is ontzettend wennen om er op deze manier mee bezig zijn, en ook redelijk intensief. Elke dag om 19.00 uur staat een nieuwe video of artikel voor mij klaar die ik kan bekijken of lezen. Hierin worden verschillende onderwerpen besproken. Voeding, training, rust, mindset, slaap (ja, dat is iets anders dan rust – dat was voor mij ook nieuw, haha). Het fijne aan het programma vind ik dat ik niet perse elke avond een video moet bekijken of een artikel moet lezen. Ik kan het in mijn eigen tempo doen.

Wat ik zoal heb geleerd

Ik eet sinds ongeveer 1,5 week om de vier uur in plaats van om de twee uur. Daar schrok ik even van. Kan ik dat wel aan? Straks krijg ik mega honger en raak ik geobsedeerd met eten! Maar nee. Het gaat eigenlijk prima. Ook de trainingen – nog steeds “maar” 3 keer per week – zijn flink wennen. Zo train ik full body wat ik nog niet eerder heb gedaan en volgens de 5RM methode. Dit is dat je bepaald wat voor jou het optimale gewicht is om mee te trainen. Vervolgens bepaal je je rep range en vanaf daar ga je bouwen. Het doel is om steeds sterker te worden. Steeds je aantal kg’s te verhogen. Hoe je dat precies moet doen, wordt ook haarfijn uitgelegd. En dat vind ik het hele fijne er aan. Op basis van wetenschappelijke onderzoeken krijg jij de informatie die je nodig hebt om te BEGRIJPEN waarom je doet wat je moet doen.

Wist je bijvoorbeeld dat – als je een gevorderde sporter bent – je spieren vaak met 22 uur alweer hersteld zijn?! HA! Nee hé? Dat wist ik ook niet.

 

Mijn voedingsschema is ook veranderd. Ik eet nu 40% vet, veel minder eiwitten en ik eet de meeste kcal in de avond. Jep, in de avond! Lekker op de bank, Netflix aan (mijn favoriet is momenteel Grace and Frankie) en een flinke bord pasta op schoot. In ieder geval, op trainingsdagen. Op rustdagen eet ik de meeste kcal rond lunchtijd omdat we op het werk vaak gaan wandelen. In de avond beweeg ik niet meer zoveel, dus eet ik dan minder kcal. Een voedingsschema gebaseerd op nutriënt timing dus. Rete interessant als je het mij vraagt! Door een voedingsschema voor rust- en trainingsdagen te hebben kan ik makkelijk afwisselen in maaltijden.

Zo eet – of nou ja, eigenlijk drink – ik nu smoothies in de ochtend. Ook voor het trainen tik ik een smoothie weg. Terwijl ik eerder bijna panisch nog snel een banaan naar binnen werkte “want anders kan ik niet trainen” ga ik nu juist ontzettend lekker! Ongelofelijk, wat een wereld van een verschil.

Dé Bikinifitness Community

Ik kan nog wel uren doorgaan met waarom ik het zo leuk vind en wat ik allemaal leer. Maar wat ik ook zo leuk vind is de Bikinifitness Community! In deze community zitten dames met hetzelfde doel, maar ieders met haar eigen verhaal. Het is inspirerend, gezellig, motiverend en soms ook ontroerend. Want het is écht een community. Grappen worden gemaakt, herkenbare frustraties worden gedeeld. Maar het belangrijkste is dat jouw vragen worden beantwoord.

Kleine sidenote: bedankt voor de lieve woorden

Een aantal lieve maar bezorgde mensen hebben geuit dat ik “in mijn situatie” deze bikinifitness begeleiding ging volgen. Ik heb de bezorgde woorden aangehoord, er goed over nagedacht en besloten toch direct te beginnen. No better time than the present en daarnaast, onderwerpen als rust en mindset komen ontzettend vaak aan bod en niet zo’n klein beetje ook. Ook doordat ik gericht vragen kan stellen en mijn verhaal durf te delen in de community, krijg ik antwoorden die gericht zijn op mij en waar wellicht ook andere dames wat aan hebben. Maar ook de steun van andere meiden helpt ontzettend mee.

Zo kreeg ik bijvoorbeeld als reactie: stop met denken dat je je niet goed voelt, stop met zeggen dat je je niet goed voelt. 

Natuurlijk mag jij je ronduit kut of klote of wat-je-er-ook-maar-van-wilt-maken voelen, maar het continu voor jezelf herhalen en aan andere mede delen, zal je niet helpen.

Op naar een nieuwe week!

Maar eerst weekend! Dit weekend is er Smeerum festival in Deventer en als er een foodfestival in de buurt is, dan wil ik daar maar al te graag heen. Ook hier leer ik mee om te gaan. Genieten, keihard werken, rust en weer door.

Het is ondertussen een heel verhaal geworden en sorry daarvoor. Als je tot het einde van deze blogpost bent gekomen, bedankt dat je het helemaal hebt gelezen! De volgende keer zal ik het proberen kort te houden. Maar als ik eenmaal enthousiast ben… Dan blijf ik maar door ratelen, haha.

Oké, over en uit.